zondag 19 juni 2016

Rondleiding

Een hele tijd geleden werd ik benaderd door de Belgische organisatie Natuurpunt CVN met de vraag of ik een rondleiding in de Caestertgroeve kon verzorgen. Ze hadden een activiteiten weekeind onder de naam “streekverkenning Krijtstreek 2016 gepland. Een weekeinde vol studie excursies op en rond het Caestertplateau voor haar leden. Zo werd de kalkflora, de orchideeën, insecten en vlinders bestudeerd. Uiteraard mag dan een bezoek aan een ondergrondse groeve niet ontbreken. 

Na wat heen en weer ge-mail en de toezegging dat dit met toestemming van de eigenaar van de groeve zou gebeuren, heb ik toegezegd deze excursie te verzorgen.

Zo stond ik zondag, 29 mei, om 10.00 ’s ochtends voor de ingang te wachten op de groep. Ik was gelukkig niet alleen want ik had Susanne meegevraagd. Op zo’n excursie mag natuurlijk de SOK voorzitter niet ontbreken, nietwaar? Het is natuurlijk veel gezelliger met z’n tweeën en ook kon ze als bezemwagen fungeren en zo de groep bij elkaar te houden.

Nadat de groep mooi op tijd arriveerde en we ons hadden voorgesteld gingen we op pad. Nu is het natuurlijk altijd bijzonder om met mensen op pad te gaan die oprecht geïnteresseerd zijn en als ze dan uit de “natuurminnende” hoek komen weet je dat je niet de standaard vragen krijgt. Ondanks dat ik mijn verhaal zo samenstel dat de gebruikelijke te verwachten vragen al op voorhand zijn beantwoord, kreeg ik tóch een hoop vragen. Waarvan enkele niet tot de standaard vragen behoorde. Iets wat mij natuurlijk plezier deed want hieruit bleek dat de aanwezigen interesse hadden voor wat ik te vertellen had.

Uiteraard stond ik uitgebreid stil bij de typische problematiek van deze groeve. Ik kreeg zelfs goed bedoelde suggesties uit de groep. Door al deze vragen en mijn enthousiasme liep de rondleiding behoorlijk uit.

Toen we weer de buitenlucht hadden opgezocht werden Susanne en ik uitvoerig bedankt voor onze tijd en vertrok de groep, veel te laat, naar de volgende excursie.

Achteraf hoorde ik dat Susanne achteraan in de groep ook de nodige vragen heeft moeten beantwoorden.

Al met al was het een succesvolle rondleiding en heb ik er een goed gevoel aan over gehouden.

Alleen jammer dat ik in mijn enthousiasme geen foto’s heb gemaakt. Gewoonweg vergeten.

Mocht een van de lezers een foto hebben, hou ik me aanbevolen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten