zaterdag 12 maart 2016

Verzoek om hulp

Laatst kreeg ik een verzoek om hulp. Een scouting groep vroeg of ik hun naar de kapel in Caestert of Ternaaien kon brengen. Ze wilden daar de installatie of ontgroening vieren van enkele nieuwe leden. Nu ben ik daar redelijk bekent, maar van een kapel in een van de stelsels in het Caestertbos is mij niets bekend. Ik ga er van uit dat een of andere locatie plots de naam “kapel” heeft gekregen. Maar afgezien daarvan vind ik het link om met een groep kinderen een groeve in te gaan die niet echt veilig is. Als ik alleen al zie wat er recentelijk allemaal naar beneden is gekomen in de Colinette (ook bekend als Ternaaien beneden) lijkt het me niet echt verstandig om daar met een groep onwetende kinderen rond te wandelen.

Ik heb ze uitgelegd dat ik, gezien de EBC cursussen die, in opdracht van diverse organisaties, door mij worden georganiseerd ik redelijk goed op de hoogte ben van de stabiliteit en dus een inschatting kan maken of iets veilig is of niet.

Ook wees ik er op dat het tenslotte een natuurgebied is en hun activiteit gepland was midden in het vleermuisseizoen en dit de winterslaap van deze dieren zou verstoren. 

En dat zij geen toestemming van de eigenaar hadden om deze activiteit te houden.  Dit maakte het dus een illegale activiteit. Dat je daar rondwandelt is tot daar aan toe, maar om een activiteit te organiseren is natuurlijk een heel ander verhaal.

Ik wilde er dus niet aan meewerken. Waarop ik een net antwoord terugkreeg met de vraag of ik dan een andere locatie voor hun wist? Gezien de korte tijd was het voor mij niet mogelijk om iets anders te regelen.

Ook kreeg ik de tip, ik citeer “Als u uw expertise echt in wilt zetten, dan raad ik u aan om in contact te treden met andere berglopers communities op facebook en internet”. Ehm……. op zoveel onwetendheid had ik even geen antwoord, ik heb het er dan ook maar bij gelaten.

Later kreeg ik nog een bericht dat ze inmiddels iemand anders gevonden hadden die hun wilde helpen en ze een geslaagde avond hadden gehad. De locatie van de installatie en dat wat zij de kapel noemden bleek het stukje achter de Narrenpoort te zijn. En dat is….. de meest onveilige plek die ik ken in alle stelsels daar. Dikke duim voor de begeleider, wie het ook geweest is.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten