woensdag 14 november 2012

Cursus





Maandag, 9 mei, het theoriegedeelte van de cursus begeleid. Dit vond plaats in het Natuurhistorisch Museum Maastricht. Ruim 50 personen namen deel aan het eerste deel van de cursus en gezien de reacties was het een succesvolle avond. Roland Bekendam legde op een rustige en heldere manier de geologie van Zuid-Limburg, in het bijzonder het mergelpakket en haar merkwaardigheden uit eer hij begon aan de problemen die hierdoor kunnen ontstaan in de gangenstelsels.

Dinsdag, 10 mei, Het praktijkgedeelte van de cursus begeleid. We verzamelden bij de kerk van Sint Pieter op de Berg. waarna we naar de oost ingang van de Nekami tunnel togen. Dit cursusgedeelte vond plaats in het Noordelijk gangenstelsel. Ook hier waren zo’n 50 personen bij aanwezig. Gezien de grote van de groep werd besloten deze in twee groepen op te splitsen. Één deel van de groep werd aangevoerd door Roland en de andere groep door ondergetekende. De cursisten kregen voorbeelden te zien van zaken die een gevaar zijn of dit in de toekomst kunnen worden. Ook dit maakte veel reacties los en ik weet zeker dat menig bergloper met andere ogen door een groeve gaat lopen.

De avond werd afgesloten met een bezoek aan de Kluis. Deze was door een aantal leden van de Werkgroep Kluis opengesteld. iets wat door de aanwezigen bijzonder gewaardeerd werd. 

Voor mij was het een drukke en vermoeiende avond die ik met plezier gedaan heb. Ik heb er, behalve een zere keel,  een goed gevoel aan overgehouden. Ik hoop de deelnemers ook (dat goede gevoel bedoel ik).

Geen opmerkingen:

Een reactie posten